Yoda & Leia har varit på utställning

Helgen 22-23 oktober var Uppsala Kattklubbs Internationella utställning i Jälla skolas sporthall. Eftersom det var min klubb som arrangerade utställningen så var jag där hela helgen och jobbade i sekretariatet även om jag inte var frisk.
Utställningen var en riktigt lyckad tillställning med många glada tack från både domare och utställare. Vi arrangörer var också mycket nöjda med alla snälla UK medlemmar som stannade kvar på söndagen efter utställningen och hjälpte till att städa. Tack vare att så många stannade kvar så blev vi klara i hallen redan 18.30, rekord tidigt!

På söndagen var det kategori 2 som fick ställa ut sina katter och då hade jag med mig Yoda och Leia. Jeanette hade med vår gemensamt ägda Bowser och Leias son Elyot.
Leia hade jag inte ställt ut sedan maj 2010 så jag var mycket nervös hur det skulle gå att ställa henne efter så lång tids uppehåll från utställningar. Rädd var hon på senaste utställningen och rädd var hon tyvärr nu också.
Alla våra fyra katter hade vi hos domaren Yan Roca Folch och för ovanlighetens skull så började han med sibbarna som första katterna på dagen. Först ut var Elyot, han blev omtyckt av Yan, stor och härlig trots sin långa ålder. Men är just nu mitt emellan ungkatt och vuxen, när han får växa till sig så blir han mycket intressant. Men sitt femte cert i klass 5 det fick Elyot lätt och kom upp för nominering men där gick det inte länge.



Sen var det Leias tur att visas upp, jag var så nervös så Jeanette fick visa upp hennes istället för jag. Yan tyckte om henne och älskade hennes härliga färg och päls. Även Leia hade Yan förhoppningar på att hon skulle växa till sig för hon är en mycket ung honkatt poängterade han många gånger. Leia fick sitt första cert i klass 5 och blev BIV (Bäst i variant) av 6 katter i färg gruppen. Sen blev hon uttagen till nomineringen av bästa honkatt, men där blev det stop. Hon morrade djup under hela nomineringen och var inte bekväm med att stå så nära andra katter, men hon var inte ensam om att morra tror 6 av 8 honkatter morrade under nomineringen. Tack Jeanette för att du visade upp Leia, utan dig hade det inte blivt något cert eller BIV. Jag och Leia, två nervösa varelser hade inte fungerat ihop. Tur att jag har dig. 




Efter Leia så skulle vår Bowser upp för bedömning, han fick sitt EX 1 och kom upp för nominering. En fin bedöming fick även han. Jag bara väntar tills vår underbara Bowser kommer till panel, tycker han är så läcker.



Sist av Yans 10 sibbar som han skulle bedömma var Yoda. Yan gav Yoda kanon lov ord och tyckte det var tråkigt att han inte ännu hade fått sin långa vinterpäls. Men bäst av hans 10 sibbar tyckte han ändå att Yoda var och han nämnde att golden honan var hans näst bästa och det borde ha varit Leia. Vilken dag! Yoda fick sitt första cert i klass 8 och blev nominerad som bäste kastrerade hankatt av Yan. Så han gick vidare till utställningens panel (final).
Dessutom som bonus så blev Yoda utsedd till Yans bästa UK katt! Han hade 21 UK katter att välja på och väljer min Yoda, vilken dag! Kort på Yoda kommer om någon dag.

och så en rapport om kattungarna. De är nu nästan 6 veckor gamla. De är så underbara, jag har aldrig haft en så social kull som denna. Men med sådana föräldrar som Mott och Yoda så var väl chansen stor att deras barn ska bli lika underbara. Alla kattungarna är rumsrena sedan någon vecka tillbaka, de äter blöt mat och torrfoder. Vet inte om alla äter torrfoder men några gör det i alla fall det har jag sett.
 
Super söta eller hur. Det här är Quattro som tittar in i kamera.


Nedan är det Qunnie och Quattya längst fram och sedan är det Qute och Quizz


Här är Qute som har hittat husses fot att sova på, för det gjorde hon efter en stund.


Det är endast Quattya som är tingad så finns intresse för någon av kattungarna hör av er.

Nu ska jag kurera mig och försöka bli av med min jobbiga hosta.



Kommentarer
Postat av: Marinettes

Grattis till fina bedömningar och resultat!

Postat av: Kicki

Grattis till Yodas NOM och till Leias BIV + certen förstås ;-D Vad vacker Leia är <3 Ska bli jätteskoj att se henne live om ett par veckor!! Underbara sötnosar du har där hemma också !!! Kram Kicki

2011-10-24 @ 22:03:57
URL: http://lince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0