Luna har varit på sin första utställning

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev något här på bloggen. Jag har haft en underbar jul med hela familjen och nyåret firade vi in med goda vänner.
 
Trettonhelgen tillbringade jag med mina kattvänner i en idrottshall i Rasbo utanför Uppsala. Det var kattklubben Fräset som hade utställning och jag hade lovat att hjälpa till och vara ansvarig för deras prisbord. 4 av mina katter fick följa med till utställningen. Det är inte så lätt att ställa ut katt samtidigt som man ska jobba, det blir alltid ett pussel men det brukar gå bra. Katterna som var med var Luna, Leia, min och Jeanettes Ginny och vår Calle (Calippo).
 
Så här färggrant var prisbordet.
 
Lilla Luna hade jag med mig för första gången på en utställning, 4 månader och 5 dagar var hon och ett riktigt litet charmtroll. Det gick jätte bra, hon var lugn och inte alls rädd. Nu hoppas jag att hon fortsätter att vara en sådan cool tjej, min Leia var också en cool tjej i början nu är hon hopplös att ställa ut, det är så tråkigt!
 
Se så mycket päls mitt charmtroll har, päls som en perser! Men jag är inte alls orolig över det, hon ser ut precis som sin pappa Bowser gjorde i samma ålder.
 
För Leias del hade jag hoppats att det skulle gå bra den här gången på utställning nu när hon inte har några p-piller i kroppen. Visserligen var det nästan 1 år sedan hon senast var på utställning men hon är ju nu nästan 4 år gammal så hon har ju vanan!
Tyvärr så blir Leia så blyg när hon kommer till en utställning med massor med andra katter, då gör hon allt för att gömma sig.
Det var Jeanette som fick visa upp Leia hos domaren, Leia blir lite paff när det inte är matte som kommer och tar henne och då brukar det gå bättre, i alla fall så länge som någon bär upp henne.
Så fort hon kommer ner på domarbordet så blir hon platt som en pannkaka och morrar. På lördagen förstod domaren Anne Veland att Leia var blyg och ovan eftersom det var länge sedan som hon ställdes ut. Domaren tog t.o.m. upp henne för nomineringen, hon behöver tränas sa Anne och det var verkligen helt rätt sagt.
Ingen panel blev det men ett cert i klass 3, så nu har hon två CACS och man behöver 11 för att kunna få titeln Supreme Champion.
På söndagen fick Leia aldrig någon chans att visa upp sig, domaren förstod inte att katten var blyg och rädd. Kanske blev domaren även lite rädd då Leia morrade djup hela tiden,  Leia fick en bedöming liggande platt som en pannkaka på domarbordet, då borde det vara ganska omöjligt att bedöma en katt! Jag önskar så att domaren hade förstått att hon skulle lyft upp henne, då hade hon kunat se hela katten och Leia hade inte kunnat gömma sig. Det blev inget tredje CACS, nu är frågan om det är någon mening att försöka ställa ut henne igen?
 
Nu hoppas jag att Leia ska löpa så hon kan få träffa stiliga Dmitrij som är min Yodas son. Kattungar hoppas jag ska födas till vår kanten men det kan man som sagt aldrig veta. Först ska det bli ett löp.
 
Med på utställningen var som sagt min och Nettes lilla vita kille Calippo eller Calle som han kallas där hemma. Calle är en kille som aldrig är still och det märkte domare Glenn på lördagen som tyckte han skulle behöva ha lite mer hull på kroppen.
Calle fick tävla mot sin bror som också fanns på utställningen. De två var verkligen så lika varandra och domarna hade svårt att välja vilken av dem som var bäst för stunden. Det blev fördel för Piggelin både på lördagen och söndagen, han väger lite lite mer och framför allt så har hans päls kommit igång att växa.
Men som ni ser på kortet är det inte mycket som skilljer de åt.
 
Vackra Ginny var lite små sur under helgen, vad det beror på vet vi inte men på lördagen brydde sig inte domare Anne Veland om det så Ginny blev BIV (Bäst i variant), hon vann över sin mamma Leia och sin bror Findus (Harry). På söndagen fick brorsan Findus bli Bäst i variant, så roligt då jag har fött upp dem båda! Tänk att Leia och Bowser fick så vackra barn.
 
På utställningen så fick jag även träffa Lotta som är ägare till Motts tilltänkte pojkvän. Han heter Gino och ser ut så här:
 
Visst kan det bli vackra bebisar mellan Mott och Gino, jag längtar! Kattungar blir det i sommar/höst, allt beror så klart på när Mott vill löpa.
 
Heidi
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0